5 stappen tot een succesvolle e-mailmarketeer
Je hebt vast en zeker wel al eens gehoord over de impact van succesvolle e-mailmarketing. Inderdaad, deze impact kan enorm effectief zijn voor jouw onderneming. Maar hoe doe je aan succesvolle email-marketing? Hieronder lees je hoe jij een succesvolle e-mailmarketeer wordt in 5 stappen!
Stap1: Gebruik de juiste tool
Een kwalitatieve tool is de basis voor je e-mailmarketing. De tool moet goed binnen jouw doelstellingen passen. Een goede tool helpt je met het verzamelen, tracken en contact houden met je contacten. Bovendien kan je op die manier heel wat zaken optimaliseren:
- je opt-in en opt-out proces
- templates (die ook mobiel werken)
- het tracken van je open rates en jouw click-through rates
- informatie voorzien over de mensen die zich hebben uitgeschreven voor jouw mails.
Het is zeer belangrijk dat je de juiste keuze maakt van welke tool je gaat gebruiken. Halverwege je campagne van tool veranderen is geen goed idee! Je kan best eerst alle volgende aspecten overwegen: wat is mijn budget, hoeveel technische bijstand heb ik nodig, hoe ziet de user interface eruit, hoe eenvoudig kan ik koppelen met andere software (Unbounce, HubSpot,…).
Stap2: Aantrekkelijke opt-ins zijn een must have
Na het kiezen van de gepaste e-mail tool, ben je klaar om mensen te gaan uitnodigen. Mensen geven niet snel hun e-mailadres op. Het is dus zeer belangrijk dat je een aantrekkelijk aanbod voorziet in ruil voor hun e-mailadres. Dit aanbod moet eenvoudig te begrijpen én nuttig zijn. Met andere woorden: je content moet zo interessant zijn, dat je prospect geen twee keer moet nadenken om zich in te schrijven.
De kans is groot dat je verschillende opties moet uitproberen tot je het perfecte aanbod vindt dat aantrekkelijk genoeg is. Begin dus zo snel mogelijk met creëren en testen. Wanneer je besloten hebt wat je gaat aanbieden, is het tijd om opt-ins toe te voegen die de aandacht te trekken.
Stap 3: Vergroot je mailing lijst
Het vergroten van je mailinglijst kan je bijvoorbeeld doen via onderstaande manieren.
- Interessante blogposts uitbrengen waardoor mensen meer willen lezen, gekoppeld met een subscription form op de juiste plaats
- remarketing op bestaande bezoekers
- inschrijven voor je nieuwsbrief in ruil voor meerwaarden.
Stap 4: Voeg persoonsgerichte en relevante content aan je mail toe
Nadat je via gratis content een duurzame relatie hebt opgebouwd met je subscriber, kan je stilaan relevante aanbiedingen beginnen sturen via mail. Voeg deze bijvoorbeeld toe aan je nieuwsbrieven.
Het is belangrijk dat je altijd voor een sterke call-to-action zorgt die je lezer aanspoort om de volgende stap te nemen: of dat nu contact opnemen, een afspraak maken of een product aankopen is. Deze knoppen moeten er visueel uitspringen, zodat ze eenvoudig zijn om op te klikken.
Stap 5: Herhalen, herhalen en herhalen
Je e-mailmarketingstrategie is een proces dat voortdurend in evolutie is: het is dus geen ‘af en klaar ermee’-project. Je moet je maillijst blijven uitbouwen, je moet kwalitatieve content blijven publiceren en je moet persoonsgerichte aanbiedingen blijven sturen met de gepaste call-to-action erbij.
Het is belangrijk dat je jouw strategie regelmatig evalueert. Bekijk hoe accuraat de verzonden mails hun werk deden en ga regelmatig na of je mails wel allemaal op hun bestemming zijn aangekomen. Bekijk je welkomstmails, aanbiedingen en/of andere geautomatiseerde mails en optimaliseer indien nodig.
Is er iets niet duidelijk of heb je interesse in meer tips over e-mailmarketing?