Google Ads, makkelijk en effectief!
Wil jij gebruik maken van digital marketing om jouw business te laten groeien? Of concreter: SEA om meer traffic te genereren? Dan is Google Ads de oplossing voor jouw! Dit advertentieplatform zorgt ervoor dat jij gerichter en dus relevanter gaat adverteren via alle kanalen van Google. De juiste mensen gaan jouw boodschap op het juiste moment te zien krijgen. Hierdoor gaan ze gemakkelijker en sneller tot actie overgaan.
Adverteren op verschillende manieren
Search advertising
Search ads zijn tekstadvertenties op Google Search. Het is de bekendste en eenvoudigste manier van online adverteren via Google Ads.
- De search ads zijn de links onder- en bovenaan in Google waar ‘adv.’ voor staat. Hieraan (adv.) kan je zien dat het gaat om een betaalde advertentie.
- Een advertentie bestaat uit drie delen: een kop, een zichtbare URL en beschrijvende tekst.
- Het budget dat je nodig hebt voor search ads varieert zeer sterk omdat je per klik betaalt: pay-per-click (PPC). Een tweede factor voor de prijs is de populariteit van het zoekwoord waarop je biedt.
- Hierdoor zijn long tail keywords (meerdere zoekwoorden in een zoekterm) vaak een slimmere en betere keuze. Over het algemeen hebben deze minder zoekvolume en concurrentie, is de conversiekans hoger en zijn ze goedkoper.
- Belangrijk is dat je in de top 3 verschijnt bij zoekresultaten. Op die manier komt je advertentie boven de organische zoekresultaten te staan. Val je buiten die top-3, dan verschijnt je ad onderaan de pagina met zoekresultaten. Uit eigen ervaring weet jezelf dat je niet helemaal tot onderaan scrolt toch?
Display advertising
Display ads zijn banners met een afbeelding en tekst die de aandacht trekken van je doelpubliek. Ze zijn dus perfect om meer awareness te creëren. Bovendien kan je ze inzetten op een afgebakende doelgroep of een bepaalde website of je kan mensen retargetten ermee.
Shopping advertising
Heb jij een webshop? Dan heb jij geluk! Shopping ads zijn namelijk enkel voor webshops beschikbaar.
- Met shopping ads promoot jij de producten van je webshop op Google.
- Net als search ads verschijnen shopping ads boven de organische zoekresultaten.
- Het is zeer handig dat je de prijs kan toevoegen, hierdoor weet de klant meteen wat hij mag verwachten. Daardoor wordt er sneller doorgeklikt.
YouTube advertising
Wist jij dat YouTube tot Google behoort? Hierdoor adverteer jij met displays, overlay tekstadvertenties en video. Er zitten zeer veel mensen op YouTube. Hierdoor kan je een groot bereik aanspreken.
- Display ads: worden rechts van de aanbevolen video en boven de lijst met videosuggesties weergegeven. Dit is enkel voor desktop.
- Overlay ads: semi-transparante overlay-advertenties die in de onderste 20% van de video worden weergegeven. Ook enkel voor desktop.
- Skippable video ads: video-ads die langer dan 6 seconden duren, waarbij de kijker een preview van 5 seconden moet kijken en daarna pas kan wegklikken. De ads worden vertoond vóór, tijdens of op het einde van de video.
- Non-skippable in-stream ads: dit zijn video-ads die niet geskipt kunnen worden. Ze kunnen tot 20 seconden duren en gebruikers moeten de advertentie uitzitten om de geselecteerde video te kunnen zien.
- Bumper video ads: video advertenties van minder dan 6 seconden, die niet weggeklikt kunnen worden.
- YouTube cards: schermpjes die op een bepaald moment in de video opduiken, bijvoorbeeld om informatie te geven over producten die erin voorkomen. Kijkers krijgen een korte teaser te zien en kunnen op een pictogram klikken om verder te surfen.
Google Ads in een notendop.
- Search ads: dit is de populairste optie om de juiste mensen te bereiken op het juiste moment.
- Display ads: dit is perfect om te retargeten.
- Shopping ads: deze geven je de kans producten uit te lichten, zodat klanten weten wat je te bieden hebt.
- YouTube ads: hiermee kun je een groot publiek bereiken op basis van verschillende interesses.
Is er iets niet duidelijk of wens je hulp bij Google Ads?